image_pdfimage_print

Ο οικονομικός αλφαβητισμός είναι πραγματική ανάγκη και όχι πολυτέλεια.

Δύο στους τρεις ενήλικες παγκοσμίως είναι οικονομικά αναλφάβητοι, δηλαδή δεν γνωρίζουν βασικές χρηματοοικονομικές έννοιες, όπως ο φόρος, ο τόκος ή το επιτόκιο και έχουν δυσκολία στο να οργανώσουν τον δικό τους ή τον οικογενειακό προϋπολογισμό, με αποτέλεσμα πολλές φορές την απώλεια εισοδήματος, τη συσσώρευση χρεών ή και τον υπερδανεισμό.

Η εισαγωγή στην οικονομική εκπαίδευση είναι σημαντικό να ξεκινάει νωρίς, ήδη από τη σχολική ηλικία.  Ωστόσο στην Ελλάδα, τα παιδιά που φοιτούν στο Δημοτικό δεν έρχονται σε επαφή με μαθήματα οικονομικών, ενώ στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση μάθημα Οικονομίας έχει προβλεφθεί μόνο για τους μαθητές/τριες που επιλέγουν την κατεύθυνση των οικονομικών σπουδών στην Γ’ Τάξη των Γενικών Λυκείων.

Ο οικονομικός αλφαβητισμός μπορεί να δημιουργήσει υπεύθυνους πολίτες που είναι σε θέση να παίρνουν χρηματοοικονομικές αποφάσεις και να είναι ενεργά μέλη της κοινωνίας. Γι’ αυτό η οικονομική εκπαίδευση πρέπει να ξεκινάει από τις μικρές σχολικές τάξεις, δίνοντας τη δυνατότητα σε όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες να έρθουν σε επαφή με βασικές έννοιες οικονομικών, ενισχύοντας τις ικανότητές τους για να γίνουν υπεύθυνοι πολίτες του αύριο. 

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Αλφαβητάρι Οικονομικών» έρχεται να καλύψει την ανάγκη για οικονομική εκπαίδευση στα σχολεία, επιμορφώνοντας εκπαιδευτικούς και μαθητές σε όλη την Ελλάδα. Το πρόγραμμα ξεκίνησε το Σεπτέμβριο του 2019 και υλοποιείται πανελλαδικά στις τάξεις της Ε’ και ΣΤ΄ Δημοτικού και το Γυμνάσιο, με έγκριση του υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων.

Υλοποίηση των εκπαιδεύσεων και εκπαιδευτικό υλικό

Η υλοποίηση των εκπαιδεύσεων ξεκινάει με μία τρίωρη επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στο εκπαιδευτικό υλικό «Αλφαβητάρι Οικονομικών», το οποίο απαρτίζεται από ένα εγχειρίδιο δραστηριοτήτων για τον/την εκπαιδευτικό και ένα τετράδιο με φύλλα εργασίας για το μαθητή και τη μαθήτρια, ξεχωριστό για κάθε βαθμίδα. Το εκπαιδευτικό υλικό είναι αναρτημένο και στην Πλατφόρμα Δεξιοτήτων του ΙΕΠ κάτω από τον θεματικό άξονα Δημιουργώ και Καινοτομώ και αποτελείται από:

1. Δραστηριότητες ψυχοπαιδαγωγικής ενδυνάμωσης.

2. Δραστηριότητες που εισάγουν τους μαθητές σταδιακά στην κατανόηση βασικών οικονομικών εννοιών.

3. Βήματα για σχεδιασμό και υλοποίηση δράσεων μέσα από ομαδική συνεργασία.

4. Ιδέες και εργαλεία για το πώς μπορεί να αξιοποιηθούν οι νέες γνώσεις και δεξιότητες στην καθημερινή ζωή.

Μετά από την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών ακολουθεί η εφαρμογή στις τάξεις όπου μέσα από δραστηριότητες διαδραστικού χαρακτήρα τα παιδιά, οι έφηβοι και οι εκπαιδευτικοί εξοικειώνονται με τις βασικές αρχές της οικονομίας και συζητούν για θέματα υπεύθυνης κατανάλωσης, ανθρωπίνων δικαιωμάτων, ανάπτυξης και διαχείρισης πόρων και ανάδειξης επιχειρηματικών ιδεών.

Η ιστοσελίδα του προγράμματος: Αλφαβητάρι οικονομικών | ActionAid