Πανελλαδικές 2020: Θέματα Οικονομίας – ΑΟΘ

ΝΕΟ σύστημα Ημερησίων και Εσπερινών
Παλαιό σύστημα Ημερησίων
Παλαιό σύστημα Εσπερινών
https://www.minedu.gov.gr/publications/docs2020/EXETASEIS-2020-IOUNIOS/them_AOTH_esp_PAL_200626.pdf



ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ ΕΟΕΔΕ ΚΑΙ ΟΕΕ ΠΡΟΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

Σήμερα 17/6/20 οι ακόλουθες επιστολές στάλθηκαν προς το Υπουργείο Παιδείας.

Επιστολή ΕΟΕΔΕ

Επιστολή διαμαρτυρίας

Αξιότιμη κ. Υπουργέ,

με αφορμή την ανακοίνωση των νέων ωρολογίων προγραμμάτων για το Γυμνάσιο και για το Λύκειο θα θέλαμε να σας μεταφέρουμε την έντονη απογοήτευση μας, τον προβληματισμό μας και την αγανάκτησή μας για τον εξοβελισμό των οικονομικών μαθημάτων και γενικότερα των μαθημάτων κοινωνικών επιστημών.

Οι επιλογές σας, όπως αυτές καταγράφονται και στα ωρολόγια προγράμματα, θα έχουν ως αποτέλεσμα ο μαθητής να μπορεί να κάνει χρήση μόνο της τεχνολογίας, να επεξεργάζεται και να διαχειρίζεται πληροφορίες μέσα από δικτυακές λειτουργείες και να διαθέτει μόνο δεξιότητες. Έτσι, ο μαθητής δεν χειραφετείται αφού κυριαρχεί η επιλεκτικότητα, η εναλλακτικότητα και η αποσπασματικότητα στη διδασκαλία και χάνεται ο στόχος της μάθησης και της γνώσης. Το αποτέλεσμα είναι να διαμορφώνονται πολίτες που λειτουργούν μέσα σε μια ευέλικτη αγορά εργασίας ως αναλώσιμοι διαχειριστές πληροφοριών.    

Οι μαθητές στο σύστημα αυτό δεν γνωρίζουν, δεν κατανοούν και δεν μπορούν να ερμηνεύσουν βασικές πλευρές της κοινωνικής πραγματικότητας και ιδιαιτέρως την οικονομική. Αυτό γιατί στην πλειοψηφία τους δεν έρχονται σε επαφή με την οικονομική επιστήμη που το αντικείμενο της προσδιορίζεται στην παραγωγή, ανταλλαγή και διανομή των αγαθών στην κοινωνία, σε όλη την διάρκεια των σπουδών τους στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Αυτό πρέπει να αλλάξει. Οι μαθητές είναι αναγκαίο να μάθουν πως κινείται η οικονομία, να αναπτύξουν τη σκέψη τους, να στοχαστούν και να σκεφθούν δημιουργικά αντιμετωπίζοντας προβλήματα της οικονομίας και της κοινωνίας.      

Επιπλέον, επισημαίνουμε ότι οι επιλογές σας στα ωρολόγια προγράμματα θα έχουν επιπτώσεις και στις εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών αφού η μείωση των ωρών διδασκαλίας των οικονομικών μαθημάτων σε Γυμνάσιο και Λύκειο οδηγεί αντικειμενικά σε νέες διαθεσιμότητες καθηγητών.

Καλούμε το Υπουργείο Παιδείας να τροποποιήσει τα ωρολόγια προγράμματα του Λυκείου και του Γυμνασίου λαμβάνοντας υπόψη τις παρακάτω προτάσεις:  

– Την εισαγωγή του μαθήματος «Αρχές Οικονομίας» ως μαθήματος Γενικής Παιδείας, που οι μαθητές θα διδαχθούν πριν επιλέξουν προσανατολισμό σπουδών στη Γ΄ τάξη, δηλαδή στην Α΄ ή στην Β΄ τάξη του Γενικού Λυκείου.

-το μάθημα «Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης» να ενταχθεί ως διδασκόμενο και ενδοσχολικά εξεταζόμενο για τους μαθητές του Προσανατολισμού Οικονομίας και Πληροφορικής Γ΄ τάξης του Γενικού Λυκείου.

-Το μάθημα Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών να συνεχίσει να διδάσκεται στην Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών της Β΄ τάξης.

-Το μάθημα «Οικιακή Οικονομία» να γίνει εργαστηριακό και να διδάσκεται στην Α΄ και Β΄ τάξη Γυμνασίου.  

Με ιδιαίτερη εκτίμηση

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ     Παντελής Τέντες                                                                                               

Ο ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ    Άγγελος Αντωνόπουλος

 

 

Επιστολή ΟΕΕ

Θέμα: Επιστολή διαμαρτυρίας του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος

Το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος, με αφορμή την ανακοίνωση των νέων ωρολογίων προγραμμάτων για το Γυμνάσιο και για το Λύκειο, σας μεταφέρει την έντονη απογοήτευση, τον προβληματισμό και την αγανάκτησή του για τον εξοβελισμό των οικονομικών μαθημάτων και γενικότερα των μαθημάτων κοινωνικών επιστημών.

Οι επιλογές σας, όπως αυτές καταγράφονται και στα ωρολόγια προγράμματα, θα έχουν ως αποτέλεσμα ο μαθητής να μπορεί να κάνει χρήση μόνο της τεχνολογίας, να επεξεργάζεται και να διαχειρίζεται πληροφορίες μέσα από δικτυακές λειτουργείες και να διαθέτει μόνο δεξιότητες. Έτσι, ο μαθητής δεν χειραφετείται αφού κυριαρχεί η επιλεκτικότητα, η εναλλακτικότητα και η αποσπασματικότητα στη διδασκαλία και χάνεται ο στόχος της μάθησης και της γνώσης. Το αποτέλεσμα είναι να διαμορφώνονται πολίτες που λειτουργούν μέσα σε μια ευέλικτη αγορά εργασίας, ως αναλώσιμοι διαχειριστές πληροφοριών.

Οι μαθητές, στο σύστημα αυτό, δεν γνωρίζουν, δεν κατανοούν και δεν μπορούν να ερμηνεύσουν βασικές πλευρές της κοινωνικής πραγματικότητας και ιδιαιτέρως την οικονομική. Αυτό, γιατί δεν έρχονται σε επαφή με την οικονομική επιστήμη που το αντικείμενό της προσδιορίζεται στην παραγωγή, ανταλλαγή και διανομή των αγαθών στην κοινωνία, σε όλη την διάρκεια των σπουδών τους στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Αυτό πρέπει να αλλάξει! Οι μαθητές είναι αναγκαίο να μάθουν πώς κινείται η οικονομία, να αναπτύξουν τη σκέψη τους, να στοχαστούν και να σκεφθούν δημιουργικά αντιμετωπίζοντας προβλήματα της οικονομίας και της κοινωνίας. Επιπλέον, επισημαίνουμε ότι οι επιλογές σας στα ωρολόγια προγράμματα θα έχουν επιπτώσεις και στις εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών αφού η μείωση των ωρών διδασκαλίας των οικονομικών μαθημάτων σε Γυμνάσιο και Λύκειο οδηγεί αντικειμενικά σε νέες διαθεσιμότητες καθηγητών.

Καλούμε το Υπουργείο Παιδείας να διορθώσει το λάθος και να τροποποιήσει άμεσα τα ωρολόγια προγράμματα του Γυμνασίου και του Λυκείου, λαμβάνοντας υπόψη τις παρακάτω προτάσεις του Οικονομικού Επιμελητηρίου της Ελλάδας:  

 

– Εισαγωγή του μαθήματος «Αρχές Οικονομίας», ως μαθήματος Γενικής Παιδείας, που οι μαθητές θα διδαχθούν πριν επιλέξουν προσανατολισμό σπουδών στη Γ΄ τάξη, δηλαδή στην Α΄ ή στην Β΄ τάξη του Γενικού Λυκείου.

 

– Το μάθημα «Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης» να ενταχθεί ως διδασκόμενο και ενδοσχολικά εξεταζόμενο για τους μαθητές του Προσανατολισμού Οικονομίας και Πληροφορικής Γ΄ τάξης του Γενικού Λυκείου.

 

– Το μάθημα «Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών» να συνεχίσει να διδάσκεται στην Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών της Β΄ τάξης.

 

– Το μάθημα «Οικιακή Οικονομία» να γίνει εργαστηριακό και να διδάσκεται στην Α΄ και Β΄ τάξη Γυμνασίου.  

 

 

  

   Ο Πρόεδρος του ΟΕΕ

Κωνσταντίνος Β. Κόλλιας